Rugpijn

Rugpijn-Waarom?

Bijna iedereen krijgt ooit in zijn of haar leven weleens last van rug- of nekpijn. In de meeste gevallen gaat de pijn gelukkig vanzelf over. Desondanks zijn in Denemarken rugpijn en pijn in het bewegingsapparaat de reden voor 25% van langdurige ziekmeldingen op het werk en voor 20 procent van de toegekende arbeidsongeschiktheidsuitkeringen. Het is dus verstandig om te proberen nek- en rugpijn te voorkomen. Het probleem is alleen dat er maar heel weinig bekend is over de oorzaken van de pijn, net zoals er ook kennis ontbreekt over hoe nek- en rugpijn kunnen worden voorkomen.
Slechts een op de vijf mensen die met rugpijn naar de dokter gaan, krijgt een duidelijke diagnose, zoals bijvoorbeeld hernia, een botbreuk, artritis of whiplash. Dat betekent dat 80 tot 85% nooit een verklaring voor de pijn krijgt. Een deel daarvan weet zelf echter wel wat de oorzaak is, bijvoorbeeld veel of zwaar werk in de tuin, een verhuizing met veel zwaar en scheef tillen of iets dergelijks.

Onderzoek – Wat is er met me aan de hand?

Als u rugpijn hebt, is het belangrijk dat u met uw arts of een fysiotherapeut over de pijn praat. Uw arts of fysiotherapeut kan bepalen of er sprake is van een ernstige rugaandoening, zoals bijvoorbeeld een hernia. Vaak is het echter niet mogelijk om een exacte diagnose te stellen.
Traditioneel werd de rug onderverdeeld in drie gebieden:
– de lage rug (het onderste gedeelte)
– de hoge rug (het bovenste gedeelte)
– de nek
Tegenwoordig wordt de hele wervelkolom – van de onderkant van de schedel tot het bekken – als één orgaan gezien. Tegelijkertijd blijkt dat wie ergens in de wervelkolom een probleem heeft, vaak ook problemen krijgt op andere plekken in de rug. De meeste mensen hebben lage rugpijn. Vervolgens komt pijn in de nek. Pijn in het midden van de rug komt veel minder voor.
Meestal is rugpijn geen reden voor een ziekmelding. Als u voor uw werk zwaar moet tillen, is het wel raadzaam om thuis te blijven, maar veel anderen hebben de mogelijkheid om hun werk zo in te richten dat ze het kunnen volhouden. U kunt in de loop van de werkdag gaan wandelen, proberen een rooster te krijgen waarbij u wat eerder kunt vertrekken, enz.

Rugpijn heeft veel oorzaken

Rugpijn kan allerlei namen hebben. Gelukkig gaat de meeste pijn vanzelf over en is er meestal geen ernstige oorzaak, hoewel de pijn behoorlijk erg kan zijn.
Andere namen voor rugpijn:

• Lumbago
• Spit
• Facetsyndroom
• Myalgie
• Nekproblemen
• Ischias

Ernstigere rugaandoeningen waarvoor behandeling nodig is:
• Ziekte van Bechterew
• Ziekte van Scheuermann
• Scoliose
• Spondylose
• Wervelkanaalstenose
In zeldzame gevallen wordt rugpijn veroorzaakt door kanker in bijvoorbeeld het beenmerg

De problemen beginnen in de kinderjaren

Ongeacht waar de pijn zit, hebben patiënten met rugpijn een aantal overeenkomsten. De problemen in de wervelkolom beginnen in dezelfde periode in het leven, hebben in grote lijnen hetzelfde verloop en vaak ook vergelijkbare gevolgen. Zo is het risico op arbeidsongeschiktheid of ziekmelding even groot, ongeacht waar de rugpijn zit.
Uit onderzoek blijkt dat rugproblemen veel eerder beginnen dan men tot nu toe dacht.
Onderzoek was jarenlang gericht op mensen van middelbare leeftijd, omdat men ervan uitging dat veel rugpijn en rugaandoeningen beginnen op het werk. Maar uit nieuw onderzoek blijkt dat met vroegtijdig ingrijpen veel kan worden voorkomen en vermeden.
Om pijn in de rug echt te voorkomen, moet daarom al bij kinderen/tieners worden begonnen.

Fysieke activiteit is goed

Het ontbreekt ons nog steeds aan voldoende kennis over waarom zo veel mensen rugpijn krijgen. Maar er zijn dingen die je na de tienertijd kunt doen die de rug ontlasten, verbeteren en versterken. Het is goed om je hele leven fysiek actief te blijven.
In vorm blijven is belangrijk voor de kracht en stabiliteit van de rug en om pijn tegen te gaan. Maak lichaamsbeweging dus een dagelijkse prioriteit. Kies iets wat u leuk vindt en wat uw lichaam goed aankan. Vraag uw fysiotherapeut advies over en begeleiding bij specifieke oefeningen die uw soort rugpijn kunnen voorkomen.

Behandeling

Acute pijn is wordt vaak veroorzaakt door een mechanisch probleem – bijvoorbeeld ongelukkig tillen waardoor een spier is verrekt of overbelast of een stijve rug of nek. De arts of fysiotherapeut onderzoekt daarom of de pijn kan worden getriggerd door het gebied dat pijn doet vast te pakken. Als dat het geval is, zal het advies meestal zijn dat u oefeningen moet gaan doen.

Chronische rugpijn

Als het om chronische pijn gaat, zal meestal met een uitgebreider onderzoek worden geprobeerd te ontdekken of er een complexere oorzaak is voor de rugpijn. Daarbij worden biologische, fysieke en sociale oorzaken onderzocht.
Andere mogelijkheden voor pijnbehandeling of -verlichting zijn bijvoorbeeld:
• Blokkering
• IJs en warmte
• Massage
• Training van de rug

Wat kunt u zelf doen?

Bij rugpijn is het belangrijk dat u uw lichaam gebruikt en rugoefeningen doet. Blijf niet meer dan 1-2 dagen in bed en kruip het liefst helemaal niet onder de dekens. Normaal gesproken wordt gezegd dat acute rugproblemen niet langer dan zes weken duren.

• Blijf in beweging. Ga liever niet in bed liggen.
• Bij acute stijfheid kan het helpen om 10-15 minuten een zak ijs op de pijnlijke plek te leggen. Doe dit de eerste paar dagen vijf of zes keer per dag, met een tussenpoos van een uur.
• Veel mensen hebben baat bij training van de onderrug en buik.
• Gebruik altijd een goede looptechniek.
• Varieer uw werkhouding.
• Neem pijnstillende medicijnen, zodat u uw rug gemakkelijker kunt bewegen
• Leg een warmtekussen op het gebied dat pijn doet
• Doe lichte rugoefeningen zoals de kattenoefening, waarbij u op handen en knieën uw rug afwisselend hol en bol maakt
• Raadpleeg een arts, fysiotherapeut of chiropractor als u veel pijn hebt of als de rugpijn niet over gaat

Als de rugpijn niet over gaat


Als de rugpijn niet over gaat, kan dat erop wijzen dat er iets ernstigers aan de hand is en moet u uw dokter raadplegen. Er is sprake van chronische (dus blijvende) rugpijn als de pijn langer dan 12 weken duurt. Ga naar de dokter als het na een paar weken niet beter gaat.
Ga ook naar de dokter als u koorts hebt, als u last hebt van ochtendstijfheid in uw lichaam die langer duurt dan een uur, als u een ongeluk hebt gehad of kanker hebt en als u jonger dan 20 jaar of ouder dan 50 jaar bent.
Preventie en focus op een gezonde lichaamshouding:

Preventie en focus op een gezonde lichaamshouding zijn essentieel voor uw welzijn en gezondheid. Een optimale lichaamshouding en een optimaal bewegingspatroon:
• Dragen bij aan een normale orgaanfunctie. • Houden botten en gewrichten in de juiste positie en optimaliseren daarmee het prestatievermogen van de spieren.
• Verminderen slijtage van de gewrichten en verlagen de belasting van de gewrichtsbanden.
• Voorkomen dat de ruggengraat vast komt te zitten in een abnormale positie.
• Geven meer energie omdat de spieren efficiënter werken, zodat het lichaam minder energie verbruikt voor hetzelfde doel.
• Voorkomen rug- en spierpijn.
• Zorgen voor een beter humeur.
• Zorgen dat u er beter uitziet.

Gezien van opzij lijkt uw rug op een S. Bij een optimale lichaamshouding hebben uw rugwervels een zo groot mogelijke bewegingsvrijheid en hebben uw stabiliserende rugspieren optimale omstandigheden om goed te functioneren (vooral belangrijk als u actief bent). Zodra u afwijkt van de optimale lichaamshouding, wordt er een constante, andere trekkracht uitgeoefend op de banden rondom de ruggengraat. Tegelijkertijd worden de omstandigheden voor de spieren die de rug moeten stabiliseren aanzienlijk slechter doordat de uitgangspositie anders is geworden. Als dat gebeurt, ontstaat een zwaardere belasting van de spieren die de rugwervels moeten stabiliseren, wat leidt tot een verhoogd risico op overbelastingsblessures, vooral na activiteit waaraan u niet gewend bent.

Align en lichaamscorrectie!

Align Footwear® indlægssåler hjælper med til at rette din krop op til en optimal kropsstilling. Sålerne vil nemlig ”tvinge” dig til at gå/stå lige i dit fodtøj og det har en positiv indvirkning Align Footwear®-inlegzolen dragen bij aan een optimale houding. De zolen “dwingen” u namelijk om recht in uw schoenen te staan en lopen, en dat heeft een positieve werking op uw hele skelet, van de enkels tot aan de nek. We hebben klanten met whiplash die hun hoeveelheid pijnstillers hebben gehalveerd, gewoon door de zooltjes in hun schoenen te doen en zo rechter en beter rechtop te lopen. Als het lichaam vanaf de voeten helemaal tot aan de nek wordt gecorrigeerd, verbeteren niet alleen het evenwicht en de houding, maar worden eventuele ontstekingen en pijn in gewrichten, spieren en gewrichtsbanden ook aanzienlijk minder. Inlegzolen van Align Footwear® verhogen uw beweeglijkheid, comfort en prestaties. Ze bevorderen een betere houding, zorgen dat uw lichaam zich aanpast aan uw kinetische keten, en verbeteren uw gezondheid en welzijn. Als uw lichaam door de zolen de correcte natuurlijke houding aanneemt, wordt bij elke stap die u zet de belasting meer gelijk verdeeld. Onze inlegzolen verminderen de destructieve schokgolven die elke keer dat uw voeten op de grond komen door uw hele lichaam trekken. Dat betekent minder druk en eventuele ontstekingen in uw gewrichten, spieren, pezen en gewrichtsbanden.

 

Indlægssåler - Plantar fasciitis

  • Meer dan 100.000 klanten hebben al gekocht.
  • Effectief tegen Achillespees
  • Volle tevredenheid of geld terug

Slechts 54 €

 

 


60 dages fuld returret

60 dagen recht op terugzending

Niet helemaal tevreden? Dan krijgt u uw geld terug.

Ring til Mette Fly hvis du har spørgsmål

Vragen?

Bel +45 22 633 633
of contact@alignfootwear.nl